Försäljningen av larm förändras

Försäljningen av larm förändras

I takt med att tekniken för larm utvecklas och blir allt säkrare och mer bekväm, ger sig allt fler företag in i branschen. Vi lever i en intressant tid för traditionella larmföretag, där vissa fortfarande inte har insett nyttan med att lägga till interaktiva funktioner såsom videoövervakning och smart automation för hemprodukter till sina grundläggande tjänster, som idag främst innefattar övervakning av hemmet mot brand och inbrott. En sak är dock säker: ett företag som inte säljer dessa tilläggstjänster riskerar att betraktas som förhistoriskt och gå mot en långsam men säker undergång.

Under årens lopp har vi bland annat sett hur larmföretag säljer larmsystem som förutom ett grundläggande larm för din bostad även inkluderar de nya häftiga funktionerna. Det som verkligen är viktigt för dig som bostadsägare är dock fortfarande funktionerna för övervakad säkerhet i hemmet. Detta har vi fått bekräftat i flera undersökningar och studier, och denna aspekt av hemsäkerheten kommer förmodligen även framledes vara den viktigaste. Men de nya tjänsterna är attraktiva och breddar marknaden för säkerhetsprodukter för bostäder. Som konsument står du inför ett svårt val när du ska välja larm, eftersom det finns ett stort urval av erbjudanden att välja mellan. Det är därför värt att ägna lite tid åt att fundera över hur de olika produkterna och tjänsterna presenteras för dig.

Olika metoder för försäljning av larm

Marknadsföring på internet är en typ av marknadsföring som är svår för företagen att bemästra, men som kan vara den mest effektiva. När du som konsument har bestämt dig för vilken typ av larm du vill investera i, ger du dig förmodligen ut på nätet för att göra en sökning. Ur larmföretagens perspektiv är folk som söker efter larm på nätet de bästa kunderna, eftersom de redan är på jakt efter ett larmsystem. Det finns ingenting bättre för en säljare än en kund som är motiverad att köpa.

Andra metoder som larmföretag tidigare har använt sig av inkluderar telemarketing, direktreklam och dörrknackning. Dessa metoder är mer uppsökande – istället för att du själv söker på nätet efter ett larmsystem, går denna uppsökande verksamhet ut på att en säljare tar kontakt med dig och försöker sälja dig ett larm.