Kampen är hård mellan bankerna för att locka till sig bolånekunderna. Inte nog med att det är stora ränteinkomster som hägrar för bankerna, det är även många kunder som behåller sin bank när lånet ska läggas om. Detta utan att jämföra speciellt många andra bankers räntor och avtal. För att locka till sig låntagarna marknadsför vissa banker sig med att de har en mycket låg ränta. Men det visar sig att denna reklam till och med kan bli något missvisande.
I augusti 2015 gjorde Danske Bank reklam för att de hade den lägsta rörliga boräntan på marknaden. Detta genom ett lån som de kallade för Bolån Online. Kravet för att få denna låga ränta var att lånet skulle tecknas online och att man därmed inte heller skulle få samma service som på de andra lånen. Utöver det var detta ett lån som var ”prutat och klart”. Det gick därmed inte att påverka räntan nedåt något mer. Att få marknadens lägsta boränta lockar självklart låntagarna. Men här ska man komma ihåg att det handlar om listränta. Att Danske Bank hade lägst listränta på Bolån är sant. De hade en ränta på 1,55 medan banken på andraplats hade en ränta på 1,57%. Skillnaden var däremot att Bolån Online inte var prutbar – något alla andra bolån var.
Detta syntes tydligt på den snittränta som flera banker hade vid samma tillfälle. Bara hos Danske Bank var snitträntan under 1,55% på de bolån som de erbjöd. Det bästa alternativet för kunderna var därmed att först kontakta banken och försöka pruta på den listränta (1,99%) som de erbjöd. I det fall man inte lyckades komma under 1,55% var det bättre att försöka teckna Bolån Online.
Utöver det ska tilläggas att flera andra banker vid detta tillfälle hade en lägre snittränta än 1,55% på bolån. Därmed kan säga att marknadens lägsta ränta inte alls var marknadens lägsta ränta…