Har du bestämt dig för att genomgå lite medieträning? Om du riskerar (eller har möjlighet, beroende på hur du ser det) att hamna i mediernas blickfång är detta en god idé att göra! Men det är också viktigt att du väljer rätt medietränare för ditt behov. Här berättar vi hur du går tillväga!
Till att börja med bör vi dock klargöra vad som menas med medieträning. Detta är helt enkelt en träning som företrädare för ett företag, en organisation eller ett varumärke bör genomgå. Syftet med träningen är att minimera risken för att något går fel i samband med en intervju. Genom att låta dig medietränas kan du säkerställa att du blir bekväm med att intervjuas och kan framhäva organisationen eller varumärket på bästa sätt.
Tips som hjälper dig att välja rätt medietränare
Nu när du vet vad medieträning är har det blivit dags att gå in på huvudämnet för denna artikel: valet av medietränare. För som med allt annat är det viktigt med rätt person på rätt plats. Därför vill du tränas i medieteknik av någon som har erfarenhet och kunskap i ämnet.
Du kan hitta rätt person för uppdrag genom att:
- Välja en medietränare som har erfarenhet av journalistik. Det är viktigt att personen ifråga vet vad han eller hon pratar om. Genom att anlita en före detta journalist kan du få tillgång till en tränare som faktiskt har figurerat i mediesammanhang på riktigt.
- Anlita någon som förstår vikten av budskapet i mediesammanhang. Det är förvisso väldigt viktigt att lära sig vilka knep man kan använda sig av för att hantera medier av olika slag. Men det är minst lika viktigt att kunna framföra ett inövat budskap på ett trovärdigt sätt. Det är trots allt de delar som rör just budskapet som bör vara den centrala punkten i träningen. För det spelar ingen roll om du är bekväm med att intervjuas om du saknar ett vettigt budskap.
- Prata med din medietränare innan du anlitar denne. Låt honom eller henne förklara hur träningen kommer att gå till och ställ relevanta frågor.