Synlighet via nätet

Det finns många sätt att hittas av besökare. Dels kan man jobba med sin epostmarknadsföring, annonsering, SEO eller kort och gott att ta fram bra innehåll och en strukturerad webbplats. Har man inte tidigare varit involverad i sökoptimering i någon större omfattning kan det förvirra med alla förkortningar, trendord och branschsnack. Vi reder ut en del av de vanliga begreppen.

Sökoptimering

När man talar om SEO handlar det om att göra sin webbplats tillgänglig och attraktiv för sökmotorer. Förkortningen står för Search enginge optimization. Det finns ett flertal sätt att göra detta och i grund och botten handlar det om att vara tydlig med vad webbplatsens syfte är. Vill man synas vid sök efter ”Teater” bör man ha rubriker som innehåller ”Teater” samt text som går igenom detta ämne. Vidare kan bilder och beskrivningar av dessa nämna sökordet i fråga. Det är sällan gynnsamt att överarbeta det hela, men genom en tydlig struktur, bra sitemap och kvalitativa texter når man ofta en bra bit!

Annonsering

Det finns en hel del typer av annonsering på nätet och man gör viss skillnad mellan dessa olika former. Om man skall förenkla det något, handlar dessa skillnader ofta om hur man betalar för synligheten. PPC, Pay per click, innebär att man betalar varje gång någon klickar på annonsen. Pengarna går till den som driver webbplatsen där annonsen finns. När det gäller Adwords är Google säljaren som debiterar för antalet besökare.

CPA, Cost per action, är istället när man betalar för ett resultat eller en handling från besökarens sida. Det kan handla om ett klick, en prenumeration, kontakt eller köp osv. Här kan man på ett annat sätt beräkna sin ROI om det gäller försäljning.

ROI, Return on investment, förekommer inte bara inom SEO utan överlag i affärsvärlden. Det är helt enkelt ett sätt att beräkna vad för avkastning en investering renderar. Vinst minus kostnad enkelt räknat.

Serp, Search engine result page, är träfflistan med webbplatser när man sökt efter någonting. Dessa är vad man kallar organiska. Det vill säga sökresultat som inte inkluderar betalda visningar. För att synas här behöver man jobba med SEO för den webbplats man driver.

Tips för bra resultat

Att hitta rätt information om hur man ökar sin sökoptimeringsnivå och jobbar för bättre ranking, är svårt. Ett bra tips är att börja med denna artikel om sökoptimering vilken går igenom det mesta som behövs för att komma igång.